Min dam bara log.

Ryktet sprids vind för våg.
En avskedstillställning för byns äldsta dam.
Det var ladyn som ansåg
Att hennes avslut skulle ha guldram.


Vi samlades på gårdsplanen i vemodens samklang
Skål för tidens gång
Välkommen till mitt sista arrangemang
Skrålar ett medfaret röstomfång.


Nattens sorler strök vid bynäldstes kind
Tyst palaver om högtidshån.
Hon tänker " in i det sista blev jag påmind -
Varför jag alltid ville härifrån "


Det var först när jag blev varse om min egen epilog
och en obotlig lungsjuka
Som jag för första gången insåg
Hur mycket energi det fanns att förbruka


Läppja stelt och hämmat på ditt vin
Gnägga bäst du vill, ärade moralist
Håll hårt i din slaviska diciplin
Den som endock skrattar bäst, skrattar också sist


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0