Cirkus.

Cirkus klockan sju, halva priset för de små
Min son - vill du se skenande elefanter?
Pappa, sällan skulle jag avstå -
jonglörer och skäggiga tanter.

Stunden är inne, en hel stad i extas
Föräldrar håll era småttingar nära
Direktörn varskor, "jag har lovat er kalas-
en show av det extraordinära."

Till jubel och ovation
Första numret är en attiralj
vars syfte och funktion
är att kapa vid ett svalg.

"Har vi någon modig själ,
som vill lägga skalpen under bila.
Någon orädd och rejäl
Som kan tänka sig att vila"

"Bluff" skrek mannen på parketten.
Alla vet att trolleri
är en del av vinjetten
Cirkusshower servar i.

Samma man går självmant fram
och lägger sig bekvämt tillrätta
Är man alltför djärv och pratsam
Kan man huvudet avsätta

Så till nästa nummer, min publik
Hungrigt lejon möter man
Min inspiration är grek-antik
Djungelns konung vann minsann.

Nästa villig tar plats på scen
En ung kvinna var bevågen
Fastspänd i armar och ben
Tar hon en enkel in i cirkelsågen.

Nu riktas ljus mot tältets höjd
En ensam ballerina.
Att bringa jämvikt är en fröjd
Om man är fast i säkerhetslina

Ridån går för, direktörn är rörande.
"Min publik är viktigast för mig
därför vill jag att ni är med i nästa framförande
efter den här showen säger väl ingen nej."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0